- Objavljeno: 24.05.2023.
Praćenje kretanja cijena roba i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj u travnju 2023.
Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, organiziralo je u tri pravca praćenje kretanja maloprodajnih cijena najčešće kupljenih roba i usluga.
1. U suradnji s Državnim zavodom za statistiku organizirano je mjesečno praćenje cijena u 9 hrvatskih gradova (Zagreb, Split, Rijeka, Osijek, Varaždin, Dubrovnik, Pula, Slavonski Brod i Sisak) iz kojih se izračunavaju prosječne maloprodajne cijene.
Državni zavod za statistiku angažirao je snimatelje cijena te provodi statističko istraživanje „Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj“.
Za praćenje prosječnih maloprodajnih cijena odabrana su 103 proizvoda, od toga 78 roba i 25 usluga (košarica proizvoda).
Na mjesečnoj razini prikuplja se oko 5.700 cijena na oko 800 prodajnih mjesta koji, sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, imaju obvezu dvojnog iskazivanja.
Košarica proizvoda je stalna/fiksna, što znači da se iz mjeseca u mjesec snimaju cijene istih proizvoda, istih količina, na istim prodajnim mjestima.
Popis prosječnih maloprodajnih cijena košarice proizvoda u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj za mjesec travanj 2023. možete pogledati ovdje. Izvor: Državni zavod za statistiku.
Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja na mjesečnoj razini objavljuje priopćenja za javnost o kretanju prosječnih maloprodajnih cijena u kunama i u eurima košarice proizvoda, a kao referentne cijene koriste se prosječne cijene iz rujna 2022.
Ukupna vrijednost košarice 103 odabrana proizvoda (roba i usluga) u rujnu 2022. iznosi 944,77 eura (7.118,37 kuna), u ožujku 2023. 965,07 eura (7.271,32 kune), a u travnju 2023. vrijednost košarice iznosi 969,64 eura (7.305,75 kuna).
Promatrano prema ukupnoj vrijednosti košarice prosječne cijene u travnju 2023. u odnosu na ožujak 2023. godine povećane su za 0,5%, dok su cijene u odnosu na rujan 2022. povećane za 2,6%.
Najveći doprinos ukupnom mjesečnom povećanju košarice od 0,5% u travnju u odnosu na ožujak ove godine dale su maloprodajne cijene kod 10 grupa proizvoda i usluga košarice kod kojih je praćenjem zabilježeno poskupljenje, dok je to poskupljenje ublažilo pojeftinjenje maloprodajnih cijena kod 5 grupa proizvoda i usluga košarice, te jednoj grupi proizvoda i usluga košarice gdje se cijene nisu mijenjale tj. ostale su iste kao u ožujku.
Ukupan porast cijena košarice u travnju u odnosu na ožujak 2023. iznosi 0,5%. Po grupama proizvoda i usluga najveći doprinos mjesečnom porastu čine sljedeće skupine proizvoda:
Skupina Meso i mesni proizvodi drugi mjesec za redom bilježi porast cijena tako su cijene ove skupine proizvoda u travnju porasle za 3,5%.
Najveći porast u toj skupini zabilježen je kod cijena mortadele za 10,8%, cijena posebne salame za 7,0%, cijena svinjskog buta bez kosti za 4,7% (cijene svinjskog buta porasle su i ožujku za 9,3%), cijene čajne kobasice za 4,1%, cijene telećih rebara za 3,5%, cijene šunke u ovitku za 3,3%, cijene hrenovki bez dodataka za 2,2% te cijene junetine s kostima za 1,7%.
Cijene u skupini Kruh i proizvodi od žitarica porasle su na mjesečnoj razini za 2,9%, tome je pridonijelo povećanje cijena sljedećih proizvoda: kukuruznih pahuljica za 10,8%, pšenične krupice za 4,4%, cijene tjestenine za 3,5%, cijene riže za 3,1%, peciva za 2,3%, cijene bijelog kruha za 2,2%, miješanog kruha za 1,8% i cijene polubijelog kruha za 1,7%. U ovoj skupini pad su zabilježile cijene tosta za 6,0% i cijene pšeničnog bijelog brašna za 1,4%.
Cijene u skupini Zdravlje zabilježile su porast od 0,1%, a u tome: cijene sirupa za ublažavanje kašlja za odrasle porasle su za 1,1%, cijene tableta za snižavanje temperature za 0,3% i cijene stomatološke usluge-čišćenje zubnoga kamenca za 0,2% dok su ostale cijene u toj skupini ostale nepromijenjene u odnosu na ožujak ove godine.
Skupina Ostale usluge u travnju u odnosu na ožujak bilježi porast od 0,1%. U tome su povećane cijene: strojnog pranja automobila za 1,5%, kemijskog čišćenja hlača za 1,1%, muškog šišanja bez pranja kose za 0,8%, klasične masaže cijelog tijela za 0,6%, usluga pedikera za 0,6%, ženskog šišanja i pranja kose sa fen frizurom za 0,5% i kemijskog čišćenja košulja za 0,5% istovremeno su cijene ulaznica za kino pale za 2,9% a cijene u toj skupini koje se nisu mijenjale u odnosu na ožujak su slijedeće: cijene redovnog godišnje servisa plinskog bojlera, ulaznica za kazalište, ulaznica za bazen, tečaja stranog jezika i naknade za vođenje tekućeg računa.
Pad cijena u travnju u odnosu na ožujak 2023. zabilježen je kod pet skupina proizvoda i usluga košarice:
Treći puta zaredom zabilježen je pad cijena u skupini Ulja i masti tako da taj pad u travnju u odnosu na ožujak iznosi 4,9% u okviru skupine snižene su cijene maslaca za 5,5%, cijene suncokretovog ulja za 4,5% i cijene margarina za 3,2%.
Nakon višemjesečnog rasta cijena povrća u travnju u odnosu na ožujak ove godine cijene u skupini Povrće bilježe pad cijena za 3,5%. Najveći pad cijena u ovoj skupini zabilježen je kod cijena tikvica za 28,1%, cijena rajčica za 13,7%, cijena brokule za 9,6%, cijena krumpira za 4,5%, cijena graha suhog za 0,4% te cijena paprike za 0,3%, dok su istovremeno u toj skupini povećane cijene: mrkve za 17,0%, crvenog luka za 16,4%, slatkog zelja za 12,3%, kelja za 9,8%, šampinjona za 4,5% i konzerviranih krastavaca za 1,6%.
U travnju 2023. skupina Ribe i riblji proizvodi zabilježila je pad cijena za 2,6% u kojoj su snižene cijene smrznutog oslića za 4,2% i cijene sardina u ulju bez dodataka za 2,0% a cijene tune u konzervi bez dodataka ostale su iste kao u ožujku.
Skupina Voće također bilježi pad cijena u travnju i to za 0,5%. U tome najviše je pala cijena limuna za 3,9% i cijena jabuka za 0,8%, dok su cijene naranči porasle za 2,5% a cijene banana za 0,7%.
U skupini Mlijeko i mliječni proizvodi cijena je smanjena za 0,1%. U tome je smanjena cijena polutvrdog sira za 0,5% a istovremeno povećane su cijene trajnog mlijeka za 2,0% i cijene sirnog namaza bez dodataka za 1,8% dok se cijene svježeg mlijeka i cijene jogurta običnog u čašici u travnju u odnosu na ožujak ove godine nisu mijenjale.
Nakon što je u veljači ove godine prvi puta nakon pet mjeseci zabilježeno smanjenje cijene kokošjih jaja, u ožujku u odnosu na veljaču cijena je bila povećana za 2,4%, u travnju u odnosu na ožujak cijena se nije mijenjala. Tako cijena 10 komada kokošjih jaja u travnju iznosi 2,95 eura (22,23 kuna) što je u odnosu na rujan prošle godine ukupno povećanje za 27,2%.
2. Udruge za zaštitu potrošača prate kretanje cijena roba i usluga u kunama i u eurima u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja u okviru provedbe projekta „Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj“. Udruge za zaštitu potrošača prate košaricu proizvoda od 45 roba i 10 usluga. Poveznice na internetske stranice udruga na kojima su objavljena mjesečna Izvješća o kretanju maloprodajnih cijena u kunama i u eurima za travanj 2023. su kako slijedi:
- Društvo potrošača Međimurja https://www.euro.dpm.hr/index.php/mjesecna-izvjesca
- Razvojna organizacija zaštite potrošača https://www.euro.rozp.hr/index.php?view=article&id=7:sluzbena-izvjesca&catid=20
- Centar za edukaciju i informiranje potrošača https://ceip.hr/izvjestaj-tajni-kupac-u-procesu-uvodenja-eura-u-republici-hrvatskoj-travanj/
- Hrvatska udruga za zaštitu potrošača https://huzp.hr/tajni-kupac-izvjestaj-za-travanj-2023-i-dalje-samo-skuplje-nista-jeftinije/
- Udruga Potrošački centar http://www.potrosackicentar.hr
- Udruga Zvonimir https://zvonimir.hr/novosti/udruga/tajni-kupac-u-travnju-2023
3. Web stranica „Kretanje cijena“ potrošačima omogućuje na jednom mjestu informacije o kretanju maloprodajnih cijena osnovnih 78 kategorija proizvoda koji čine osnovnu potrošačku košaricu. Podatke je moguće pretraživati kroz različite filtere, prema trgovcu, prema kategoriji proizvoda te prema dodatnim kriterijima: pojeftinilo, poskupilo, na akciji, zadržalo cijenu. Cijene se ažuriraju svakih 15 dana, odnosno 15-tog u mjesecu te zadnji dan u mjesecu i uspoređuju u odnosu na 31. prosinac 2022. za trgovačke lance koji redovito dostavljaju maloprodajne cijene za objavu (KTC, Tommy, Konzum).
Nakon unosa cijena na dan 30. travnja 2023. podaci pokazuju da je od ukupnog broja od 1079 cijena za proizvode iz potrošačke košarice koji se prate za trgovačke lance Konzum, Tommy i KTC, njih 225 sniženo u odnosu na 31. prosinca 2022., od čega je 86 cijena sniženo zbog akcija. Primjetno je pojeftinjenje vidljivo kod deterdženata za pranje posuđa (Jar, Čarli, Likvi), šampona za kosu (Head & Shoulders, Elseve, Pantene), deterdženata za pranje rublja (Persil) te toaletnog papira (Zewa Deluxe, Violeta).
Stanje na stranici na dan 30. travnja 2023. pokazuje i 373 povećane cijene u odnosu na 31. prosinca 2022. Povećanje cijena uglavnom se odnosi na sezonsko voće i povrće, ali i na čajnu kobasicu PIK Vrbovec, rižu Zlato polje, čips (Čipi Čips, Chio, Lays) te gazirane sokove Coca-Cola i Fanta, Romerquelle gaziranu i negaziranu vodu, paste za zube Aquafresh i Sensodyne, Franck i Gloria kavu, Franck i Podravka čajeve, Franck instant gris, Podravka džemove, Nivea gelove za tuširanje i tjesteninu (Barilla, Žito, Zlato polje).
Također je vidljivo je da je potrošačka košarica na dan 30. travnja 2023. za proizvode koji se prate na stranici “Kretanje cijena” poskupila od 1,91% do 3,76% u odnosu na 31. prosinca 2022. Također, ukupno je 481 cijena ostalo nepromijenjeno.
Više informacija dostupno je putem web stranice Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja na https://mzozt.gov.hr/ ili direktno putem web adrese https://kretanje-cijena.hr/.