- Objavljeno: 17.03.2022.
Ministar Ćorić na sastanku Vijeća za okoliš
Ministar Tomislav Ćorić sudjelovao je danas u Briselu na sastanku Vijeća za okoliš. Sastanak je započeo raspravom o prijedlozima Europske komisije u okviru paketa „Spremni za 55“, koji su u nadležnosti Vijeća za okoliš. Fokus rasprave bio je na uključivanju sektora zgradarstva i cestovnog prometa u sustav trgovanja emisijskim jedinicama stakleničkih plinova te o prijedlogu uspostave socijalnog fonda za klimatsku politiku.
Ministar Ćorić istaknuo je kako će ETS2 doprinijeti smanjenju emisija u navedenim sektorima te ostvariti prihode nužne za zelenu tranziciju. U isto vrijeme, to je rješenje za smanjenje izloženosti ovih sektora fluktuaciji cijena fosilnih goriva, povećanje energetske sigurnosti te, u konačnici, za smanjenje troškova energije. Financijska sredstva iz ovog fonda moraju unaprijed biti na raspolaganju državama članicama u obliku predfinanciranja za svaku godinu trajanja. Ovo je važno kako bi države članice već od početka 2025. mogle financirati mjere tranzicije u navedena dva sektora, ali i kako bi se negativni učinci uvođenja novog sustava trgovanja za osjetljive grupe kućanstava i ranjivih poduzeća spriječili u što većoj mjeri.
Vijeće ministara okoliša usvojilo je opći pristup za prijedlog Uredbe za jačanje EU zakonodavstva o baterijama i otpadnim baterijama. Cilj novih pravila je promicanje razvoja održivih i sigurnih lanaca proizvodnje baterija tijekom njihovog životnog ciklusa (od nabave materijala do proizvodnje, uporabe i recikliranja) te stvaranje jednakih uvjeta na unutarnjem tržištu.
„Predložena Uredba utire put za budući razvoj tržišta baterija i predstavlja važan korak u osiguravanju održive, kružne i dekarbonizirane Europske unije. Međutim, ključno je da konačni okvir osigura i potakne inovacije u području proizvodnje baterija. Najbolji primjer takve inovacije je serijski automobil s najvećim ubrzanjem na svijetu (Nevera, Rimac) koji je u cijelosti proizveden u Hrvatskoj“, istaknuo je ministar Ćorić.
Na sastanku su također razmijenjena mišljenja o prijedlogu minimiziranja rizika od krčenja i propadanja šuma povezanog s robama i proizvodima koji se stavljaju na tržište Unije i izvoze iz nje.
Dodatno, ministri su razmijenili mišljenja i o procesu ozelenjivanja europskog semestra koji ima cilj osigurati održivost europskih makroekonomskih politika.
Ministar Ćorić naglasio je kako Hrvatska smatra važnim osigurati komplementarnost i dosljednost reformi i ulaganja uključenih u planove za oporavak i otpornost s ulaganjima koja će se u nadolazećim godinama financirati u okviru kohezijske politike i drugih instrumenata EU-a, kao i s mjerama koje se financiraju na nacionalnoj razini. Posljedice na gospodarstvo povezane s klimatskim promjenama i gubitkom bioraznolikosti sve su veće i zaslužuju posebnu pozornost, stoga je presudno osigurati da ubrzana zelena tranzicija bude ključni element u postizanju gospodarske stabilnosti i oporavka, te daljnjeg razvoja.
Stranica
Ministar Ćorić istaknuo je kako će ETS2 doprinijeti smanjenju emisija u navedenim sektorima te ostvariti prihode nužne za zelenu tranziciju. U isto vrijeme, to je rješenje za smanjenje izloženosti ovih sektora fluktuaciji cijena fosilnih goriva, povećanje energetske sigurnosti te, u konačnici, za smanjenje troškova energije. Financijska sredstva iz ovog fonda moraju unaprijed biti na raspolaganju državama članicama u obliku predfinanciranja za svaku godinu trajanja. Ovo je važno kako bi države članice već od početka 2025. mogle financirati mjere tranzicije u navedena dva sektora, ali i kako bi se negativni učinci uvođenja novog sustava trgovanja za osjetljive grupe kućanstava i ranjivih poduzeća spriječili u što većoj mjeri.
Vijeće ministara okoliša usvojilo je opći pristup za prijedlog Uredbe za jačanje EU zakonodavstva o baterijama i otpadnim baterijama. Cilj novih pravila je promicanje razvoja održivih i sigurnih lanaca proizvodnje baterija tijekom njihovog životnog ciklusa (od nabave materijala do proizvodnje, uporabe i recikliranja) te stvaranje jednakih uvjeta na unutarnjem tržištu.
„Predložena Uredba utire put za budući razvoj tržišta baterija i predstavlja važan korak u osiguravanju održive, kružne i dekarbonizirane Europske unije. Međutim, ključno je da konačni okvir osigura i potakne inovacije u području proizvodnje baterija. Najbolji primjer takve inovacije je serijski automobil s najvećim ubrzanjem na svijetu (Nevera, Rimac) koji je u cijelosti proizveden u Hrvatskoj“, istaknuo je ministar Ćorić.
Na sastanku su također razmijenjena mišljenja o prijedlogu minimiziranja rizika od krčenja i propadanja šuma povezanog s robama i proizvodima koji se stavljaju na tržište Unije i izvoze iz nje.
Dodatno, ministri su razmijenili mišljenja i o procesu ozelenjivanja europskog semestra koji ima cilj osigurati održivost europskih makroekonomskih politika.
Ministar Ćorić naglasio je kako Hrvatska smatra važnim osigurati komplementarnost i dosljednost reformi i ulaganja uključenih u planove za oporavak i otpornost s ulaganjima koja će se u nadolazećim godinama financirati u okviru kohezijske politike i drugih instrumenata EU-a, kao i s mjerama koje se financiraju na nacionalnoj razini. Posljedice na gospodarstvo povezane s klimatskim promjenama i gubitkom bioraznolikosti sve su veće i zaslužuju posebnu pozornost, stoga je presudno osigurati da ubrzana zelena tranzicija bude ključni element u postizanju gospodarske stabilnosti i oporavka, te daljnjeg razvoja.