Prijedlog Uredbe o praćenju emisija stakleničkih plinova, politike i mjera za njihovo smanjenje u Republici Hrvatskoj (09.11.2016. - 09.12.2016.)
Pravni temelj za donošenje ove Uredbe sadržan je u članku 81. stavku 1. i članku 115. stavku 8. Zakona o zaštiti zraka (Narodne novine, br. 130/2011, 47/2014).
Zbog vodeće uloge koju EU zauzima vezano za klimatske promjene, u razdoblju od usvajanja Zakona o zaštiti zraka, EU je donijela niz novih propisa koji detaljnije reguliraju praćenje emisija stakleničkih plinova te politike i mjere za njihovo smanjenje, pa je bilo potrebno donijeti novu Uredbu.
Ovom se Uredbom stavlja van snage Uredba o praćenju emisija stakleničkih plinova u Republici Hrvatskoj (Narodne novine, broj 87/2012).
Uredbom se utvrđuje okvir za provedbu sljedećih akata Europske unije (u daljnjem tekstu: EU):
- Odluke (EU) br. 406/2009/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. o naporima koje poduzimaju države članice radi smanjenja emisija stakleničkih plinova s ciljem ostvarenja ciljeva Zajednice vezanih za smanjenje emisija stakleničkih plinova do 2020. Godine (SL L 140, 5. 6. 2009.), (u daljnjem tekstu: Odluka (EU) br. 406/2009/EZ),
- Odluke Komisije 2013/162/EU od 26. ožujka 2013. o utvrđivanju godišnjih emisijskih jedinica za razdoblje od 2013. do 2020. u skladu s Odlukom br. 406/2009/EZ Europskog parlamenta i Vijeća (priopćena pod brojem dokumenta C(2013) 1708) (SL L 90, 28. 3. 2013), (u daljnjem tekstu: Odluka Komisije 2013/162/EU),
- Uredbe Komisije (EU) br. 389/2013 od 2. svibnja 2013. o uspostavi Registra Unije u skladu s Direktivom 2003/87/EZ Europskog parlamenta i Vijeća, odlukama Komisije br. 280/2004/EZ i br. 406/2009/EZ Europskog parlamenta i Vijeća i o ukidanju uredbi Komisije (EU) br. 920/2010 i br. 1193/2011 (Tekst značajan za EGP) (SL L 122, 3. 5. 2013.), (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 389/2013),
- Uredbe (EU) br. 525/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 21. svibnja 2013. o mehanizmu za praćenje i izvješćivanje o emisijama stakleničkih plinova i za izvješćivanje o drugim informacijama u vezi klimatskih promjena na nacionalnoj razini i razini Unije te stavljanju izvan snage Odluke Komisije br. 280/2004/EZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 165, 18. 6. 2013.), (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 525/2013),
- Odluke 529/2013/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 21. svibnja 2013. o pravilima za obračun emisija i uklanjanja stakleničkih plinova koji nastaju iz djelatnosti vezanih uz korištenje zemljišta, prenamjenu zemljišta i šumarstvo te informacijama o mjerama u vezi tih djelatnosti (SL L 165, 18. 6. 2013.),
- Provedbene Odluke Komisije 2013/634/EU ?d 31. listopada 2013. o prilagodbama godišnjih emisijskih kvota država članica za razdoblje 2013. – 2020. u skladu s Odlukom 406/2009/EZ Europskog parlamenta i Vijeća (SL L 292, 1. 11. 2013.), (u daljnjem tekstu: Provedbena odluka Komisije 2013/634/EU),
- Delegirane Uredbe Komisije (EU) br. 666/2014 od 12. ožujka 2014. o uspostavi materijalnih zahtjeva za sustav inventara Unije i uzimanju u obzir promjena potencijala globalnog zagrijavanja i međunarodno dogovorenih smjernica za inventare u skladu s Uredbom (EU) br. 525/2013 Europskog parlamenta i Vijeća (Tekst značajan za EGP) (SL OJ L 179, 19.6.2014.), (u daljnjem tekstu: Delegirana uredba (EU) br. 666/2014),
- Uredbe (EU) br. 662/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. svibnja 2014. o izmjeni Uredbe (EU) br. 525/2013 s obzirom na tehničku provedbu Kyotskog protokola uz Okvirnu konvenciju Ujedinjenih naroda o promjeni klime (Tekst značajan za EGP) (SL OJ L 189, 27.6.2014), (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 662/2014),
- Provedbene Uredbe Komisije (EU) br. 749/2014 od 30. lipnja 2014. o strukturi, formatu, postupcima podnošenja i pregledu informacija koje države članice dostavljaju u skladu s Uredbom (EU) br.525/2013 Europskog parlamenta i Vijeća (SL OJ L 203, 11.7.2014.), (u daljnjem tekstu: Provedbena uredba (EU) br. 749/2014),
- Delegirane Uredbe Komisije (EU) 2015/1844 ?d 13. srpnja 2015. o izmjeni Uredbe (EU) br. 389/2013 u pogledu tehničke provedbe Kyotskog protokola nakon 2012 (Tekst značajan za EGP) (SL OJ L 268, 15.10.2015.).
Ovom se Uredbom propisuje: popis stakleničkih plinova, način i metodologija praćenja emisija stakleničkih plinova, podaci o emisijama stakleničkih plinova, rokovi za izradu i dostavu izvješća Tajništvu Okvirne konvencije Ujedinjenih naroda o promjeni klime (u daljnjem tekstu: UNFCCC) i Europskoj komisiji (u daljnjem tekstu: EK), način izrade inventara (izračuna) emisija stakleničkih plinova, način verificiranja izvješća i način i rokovi dostavljanja podataka Hrvatskoj agenciji za okoliš i prirodu (u daljnjem tekstu: HAOP), način praćenja ispunjenja nacionalne godišnje kvote, način trgovanja s dijelom nacionalne godišnje kvote, način korištenja jedinica proizašlih iz provedbe projektnih aktivnosti i način izvješćivanja EK o ispunjenju obveze ograničenja emisija do visine nacionalne godišnje kvote.
UNFCCC i Kyotski protokol (u daljnjem tekstu: KP) te gore navedeni odgovarajući EU propisi obvezuju stranke na godišnju izradu i dostavljanje Tajništvu UNFCCC-a i EK inventara antropogenih emisija po izvorima i njihovu uklanjanju pomoću odliva stakleničkih plinova. U tu svrhu stranke su obvezne uspostaviti Nacionalni sustav za praćenje i izvješćivanje o emisijama stakleničkih plinova.
Uredbom se uspostavlja Nacionalni sustav koji treba biti vođen na način da se osiguravaju transparentnost, konzistentnost, usporedivost, potpunost i točnost Inventara emisija kako je određeno vrlo detaljnim i kompleksnim uputama za nacionalne inventare stakleničkih plinova.
UNFCCC također obvezuje sve ugovorne strane na provedbu, objavljivanje i redovno ažuriranje nacionalnih, a prema potrebi i regionalnih programa koji sadrže mjere za ublažavanje klimatskih promjena. Zbog toga postoji potreba za uspostavom, provedbom, praćenjem, procjenom i analizom kao i izvješćivanjem o mjerama koje stranka poduzima u području politike vezane uz klimatske promjene, kao i potreba za izradom projekcija emisija stakleničkih plinova.
Odredbama UNFCCC-a, KP-a i pratećih odluka, Republika Hrvatska je obvezna periodički izrađivati i dostavljati nacionalno izvješće o promjeni klime i dvogodišnje izvješće, kojim izvješćuje o provedbi obveza iz UNFCCC-a i KP. Obrazac i rok podnošenja proračuna emisija i nacionalnih izvješća zadani su odlukama iz navedenih međunarodnih sporazuma kao i EU propisa.
Prijedlogom Uredbe usklađuje se područje praćenja emisija stakleničkih plinova s Uredbom (EU) br. 525/2013, kojom se u EU i njenim državama članicama utvrđuje mehanizam za praćenje svih antropogenih emisija prema izvorima i uklanjanja stakleničkih plinova putem odliva kao i za procjenu napretka u ispunjavanju obveza smanjenja emisija prema UNFCCC-u i KP-u.
Odlukom (EU) br. 406/2009/EZ za države članice je utvrđen postotak ograničenja emisija u sektorima koji nisu u Europskom sustavu trgovanja emisijskim jedinicama stakleničkih plinova (EU ETS). Za Hrvatsku je utvrđen postotak od +11%, što znači da se rast emisija iz ovih sektora, do 2020. godine treba ograničiti do 11% u odnosu na razinu emisija u 2005. godinu. Odlukama Komisije 2013/162/EU i 2013/634/EU su Hrvatskoj određene godišnje kvote. Nacionalne godišnje kvote se bilježe i obračunavaju na posebnom računu u Registru Unije kao i transakcije dijelom nacionalne godišnje kvote.
Ovom Uredbom se uspostavlja Nacionalni sustav za praćenje politike i mjera smanjenja emisija i za projekcije, a s ciljem osiguranja ispunjavanja obveze ograničenja emisija do nacionalne godišnje kvote iz sektora koji nisu obuhvaćeni sustavom trgovanja. Nacionalnim sustavom za politiku i mjere se koordinira rad središnjih tijela državne uprave nadležnih za poslove sektora u kojima se moraju ograničiti emisije. Daje se ovlast Ministarstvu zaštite okoliša i energetike da kontrolira ispunjenje ove obveze ograničenja rasta emisija, te da predlaže mjere i prodaju odnosno kupovinu emisijskih jedinica vezano za ispunjenje obveza.
Donošenje ove Uredbe je u Planu normativnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske do kraja 2016. godine.
Javnost i zainteresirana javnost mogla se do 9. prosinca 2016. godine uključiti u izradu Prijedloga uredbe davanjem svojih prijedloga, mišljenja ili primjedbi putem portala e-Savjetovanja.