Prijedlog Uredbe o izmjenama Uredbe o jediničnim naknadama, korektivnim koeficijentima i pobližim kriterijima i mjerilima za utvrđivanje posebne naknade za okoliš na vozila na motorni pogon (26.09.2016.-26.10.2016.)
Uredba o izmjenama i dopunama Uredbe o jediničnim naknadama, korektivnim koeficijentima i pobližim kriterijima i mjerilima za utvrđivanje posebne naknade za okoliš na vozila na motorni pogon (dalje: Uredba) donosi se na temelju članku 17. stavak 1., a u vezi s člankom 16. Zakona o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (Narodne novine, br. 107/03, 144/12).
Uredbu o jediničnim naknadama, korektivnim koeficijentima i pobližim kriterijima i mjerilima za utvrđivanje posebne naknade za okoliš na vozila na motorni pogon (Narodne novine, br. 114/14, 147/14) donijela je Vlada Republike Hrvatske još 2014. godine.
Obzirom da je navedena Uredba stupila na snagu 1. siječnja 2015. godine istu je potrebno ažurirati u dva dijela, u dijelu koji se odnosi na obračun posebne naknade za vozila N1 kategorije (laka dostavna vozila) i u dijelu koji se odnosi na vrijednosti korektivnog koeficijent Kk za vozila M1 kategorije (osobna vozila) proizvedena nakon 1. siječnja 2010. godine koji je određen na temelju podatka o emisiji CO2 za pojedino vozilo.
Posebna naknada za N1 kategoriju vozila u 2015. i 2016. godini bila je niža u odnosu na godine koje su prethodile tom razdoblju. To je bila svojevrsna mjera rasterećenja gospodarstva (u čijoj je floti većina vozila N1 kategorije). Nakon 8 kvartala rasterećenja, od čega je posljednjih 6 kvartala RH imala uzastopni rasta BDP-a, prijedlogom Uredbe naknada se vraća na prethodno stanje, ali uz primjenu pravednijeg modela izračuna naknade, koji se već dvije godine uspješno koristi kod M1 kategorije vozila.
Predloženim izmjenama uspostavlja se pravedniji model izračuna uz uvažavanje temeljnog načela zaštite okoliša "onečišćivać plaća" odnosno načela prema kojem onaj tko više onečišćuje više i plaća. Naknada za N1 kategoriju vozila biti će veća od naknade za M1 kategoriju vozila iz razloga što iako su u vozilima jednaki motori zbog konstrukcijskih značajki i načina uporabe vozila N1 kategorije imaju značajno veću potrošnju goriva i veću emisiju CO2 te sukladno tome i veće emisije onečišćujućih tvari.
Vezano uz drugi dio izmjena Uredbe, u razdoblju pripreme i primjene postojeće Uredbe automobilska industrija je kroz razvoj tehnike vozila napravila napredak u vidu smanjenja emisije CO2. Kao posljedica politika EU vezanih za klimu (prvenstveno smanjenje emisije CO2), na tržištu je danas prisutan značajan broj vozila s nižim razinama emisije CO2. Sukladno navedenom, a radi tehnološkog napretka, s ciljem smanjenja emisije CO2 i povećanja broja vozila s manje od 90 ili 100 gCO2/km, koja su do pred koju godinu bila izuzetak, a danas su pravilo, predložena je izmjena korektivnog koeficijentu Kk koji se temelji na podacima o emisiji CO2 vozila.
Sukladno navedenom izrađen je prijedlog Uredbe o izmjenama i dopunama Uredbe.
Javnost i zainteresirana javnost mogla se do 26. listopada 2016. uključiti u savjetovanje o Prijedlogu uredbe davanjem svojih prijedloga, mišljenja ili primjedbi putem portala e-Savjetovanja.