Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, organiziralo je u tri pravca praćenje kretanja maloprodajnih cijena najčešće kupljenih roba i usluga.
1. U suradnji s Državnim zavodom za statistiku organizirano je mjesečno praćenje cijena u 9 hrvatskih gradova (Zagreb, Split, Rijeka, Osijek, Varaždin, Dubrovnik, Pula, Slavonski Brod i Sisak) iz kojih se izračunavaju prosječne maloprodajne cijene.
Državni zavod za statistiku angažirao je snimatelje cijena te provodi statističko istraživanje „Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj“.
Za praćenje prosječnih maloprodajnih cijena odabrana su 103 proizvoda, od toga 78 roba i 25 usluga (košarica proizvoda).
Na mjesečnoj razini prikuplja se oko 5.700 cijena na oko 800 prodajnih mjesta koji, sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, imaju obvezu dvojnog iskazivanja.
Košarica proizvoda je stalna/fiksna, što znači da se iz mjeseca u mjesec snimaju cijene istih proizvoda, istih količina, na istim prodajnim mjestima.
Popis prosječnih maloprodajnih cijena košarice proizvoda u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj za mjesec rujan 2023. možete pogledati
ovdje. Izvor: Državni zavod za statistiku.
Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja na mjesečnoj razini obrađuje i objavljuje priopćenja za javnost o kretanju prosječnih maloprodajnih cijena u kunama i u eurima košarice proizvoda, a kao referentne cijene koriste se prosječne cijene iz rujna 2022.
Ukupna vrijednost košarice 103 odabrana proizvoda (roba i usluga) u rujnu 2022. iznosi 944,77 eura (7.118,37 kuna), u kolovozu 2023. 992,53 eura (7.478,22 kuna) a u rujnu 2023. vrijednost košarice iznosi 1.009,00 eura (7.602,31 kuna).
Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Promatrano prema ukupnoj vrijednosti košarice prosječne cijene u rujnu 2023. u odnosu na kolovoz 2023. godine povećane su za 1,7%, a cijene košarice na godišnjoj razini u rujnu ove godine u odnosu na rujan 2022. povećane za 6,8% tako da je iznos košarice uvećan za 64,23 eura.
Najveći doprinos ukupnom mjesečnom povećanju iznosa vrijednosti košarice od 1,7% u rujnu u odnosu na kolovoz ove godine dale su maloprodajne cijene kod 6 grupa proizvoda i usluga košarice kod kojih je praćenjem zabilježeno poskupljenje, dok je učinak ukupnog poskupljenja ublažen zbog pojeftinjenja kod 10 skupina proizvoda.
a)
Ukupan porast cijena košarice u rujnu u odnosu na kolovoz 2023. iznosi 1,7%. Po grupama proizvoda i usluga sadržanih u košarici najveći doprinos mjesečnom porastu daju veće cijene sljedećih skupina proizvoda i usluga:
Skupina
Ostale usluge u rujnu u odnosu na kolovoz bilježi
porast od 3,4%. U tome su porasle cijene: jednog semestra tečaja stranog jezika za 5,7%, usluga pedikera za 1,3%, mjesečne članarine za korištenje teretane za 0,4%, ženskog šišanja sa pranjem kose i fen frizurom za 0,3%, kemijskog čišćenja košulja za 0,3% te sat klasične masaže cijelog tijela za 0,2%. Cijene ostalih usluga koje se nalaze u ovoj grupi nisu se mijenjale u rujnu u odnosu na cijene iz kolovoza kao primjerice.: muško šišanje bez pranja kose, kemijsko čišćenje hlača, strojno pranje automobila, cijena ulaznica za kino, cijena ulaznica za kazalište i bazen te naknada za vođenje tekućeg računa.
Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
U skupini
Proizvoda za čišćenje i održavanje također je na mjesečnoj razini zabilježen
porast cijena i to za
3,0%. Cijena deterdženta za strojno pranje rublja povećana je za 3,9%, a cijena tekućeg deterdženta za ručno pranje posuđa smanjena je za 0,7%.
Skupina
Alkoholna pića također bilježi
porast cijena i to
za 1,8%. U rujnu u odnosu na kolovoz u ovoj skupini došlo je do pada cijena svijetlog piva u boci za 0,9%, ali i porasta cijene bijelog vina za 2,4%.
Cijene
Ugostiteljskih usluga bilježe
porast na mjesečnoj razini u rujnu u odnosu na kolovoz i to
za 1,1%. U toj skupini porasle su cijene porcije špageta za 2,2%, pizze za 1,0%, porcije juhe za 0,8%, porcije bečkog odreska s prilogom za 0,7% te šalica kave espresso za 0,6%, dok je cijena 2 dl voćnog soka ostala na razini cijene iz kolovoza tj. nije se mijenjala.
U skupini
Proizvodi za osobnu higijenu i njegu u rujnu u odnosu na kolovoz zabilježen je
porast za 0,6%, u tome je cijena četkice za zube porasla za 1,7%, cijena paste za zube u tubi za 1,3%,šampona za kosu za 1,3% te kreme za lice za 1,2% dok je u istoj skupini došlo do pada cijene gela za tuširanje i to za 3,5% i tekućeg sapuna s pumpicom za 0,4%.
Proizvodi i usluge u skupni
Zdravlje na mjesečnoj razini u rujnu u odnosu na kolovoz 2023. bilježe
porast cijena za 0,4% u tome je porasla cijena tableta za snižavanje tjelesne temperature za 5,3% i cijena stomatološke usluge čišćenja zubnog kamenca u privatnoj praksi za 0,9% dok se ostale cijene u ovoj skupini nisu mijenjale: cijene sirupa za ublažavanje kašlja za odrasle, cijene laboratorijske pretrage krvne slike te premije dopunskog zdravstvenog osiguranja.
b) Pad cijena u rujnu u odnosu na kolovoz 2023. zabilježen je kod deset skupina proizvoda i usluga košarice i to velikim dijelom zahvaljujući ograničavanju cijena u okviru Vladinih mjera pomoći stanovništvu (Odluka o izravnim mjerama kontrole cijena određenih proizvoda u trgovini na malo Vlade RH („Narodne novine“, broj: 107/2023-1531) koja je stupila na snagu 18. rujna 2023.).
U skupini
Mlijeko i mliječni proizvodi došlo je do
pada cijena ukupno
za 5,9%. U tome je smanjena cijena običnog jogurta u čašici za 12,7%, polutvrdog sira za 7,1%, svježeg mlijeka za 1,5%, trajnog mlijeka za 1,0% i sirnog namaza bez dodataka za 0,9%.
Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Cijena
kokošjih jaja je u rujnu u odnosu na kolovoz pala je za
5,8% pa tako cijena 10 komada kokošjih jaja u rujnu 2023. iznosi 2,75 eura (20,72 kuna), a ta cijena je u odnosu na rujan prošle godine veća za 18,5% (17,46 kune).
U skupini
Bezalkoholnih pića cijene su
pale za 4,0%. Najveći pad cijena zabilježen je kod cijena voćnog sirupa i to za 15,6%. Zatim je snižena cijena gaziranog bezalkoholnog napitka za 1,9%, te cijena prirodne negazirane mineralne vode u plastičnoj boci za 1,1% dok je u toj skupini zabilježen porast cijena prirodnog voćnog soka za 2,9% i mljevene kave sa kofeinom za 0,3%. Ostale cijene: čaj u filter vrećicama i mineralna gazirana voda u plastičnoj boci nije se mijenjala u rujnu u odnosu na kolovoz ove godine.
Skupina
Voće nakon nekoliko mjeseci rasta ovaj mjesec bilježi pad cijena u iznosu od
2,7% u odnosu na kolovoz. U toj skupini najviše je pala cijena limuna za 13,8%. Cijene banana kao i više mjeseci prije rujna bilježe rast; ovaj mjesec za 3,6%. Cijene jabuka povećale su se za 2,1%, dok istovremeno cijene naranči u rujnu nisu se mijenjale u odnosu na kolovoz.
Cijene u skupini
Kruh i proizvodi od žitarica pale su na mjesečnoj razini
za 2,2%. Tome je pridonijelo smanjenje cijena sljedećih proizvoda: riže za 7,4%, tosta za 3,7%, tjestenine za 3,4% te pšenične krupice za 0,7% dok se cijene ostalih proizvoda u ovoj skupini nisu mijenjale: pšeničnog brašna bijelog, polubijelog kruha, kruha od miješanog brašna, peciva i krafni. Porasle su cijene samo bijelog pšeničnog kruha za 0,7% i kukuruznih pahuljica za 0,3%.
Sniženje cijena u rujnu u odnosu na kolovoz bilježi se i u skupini
Povrće i to
za 2,0%. Najveći doprinos daju niže cijene: mrkve za 25,7%, suhog graha za 11,8% i krumpira za 9,5%.
U ovoj skupini snižene su i cijene kelja za 8,6%, crvenog luka za 5,7%, šampinjona za 4,1%, slatkog zelja za 2,2% te konzerviranih krastavaca za 1,9%. Povećanje cijena tikvica za 13,7%, paprike za 11,2%, rajčice za 10,3% i brokule za 2,6% pripisuje se proteku sezone proizvoda.
Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
U skupini
Ostali prehrambeni proizvodi zabilježen je
pad cijena
za 1,4%. Tome je pridonio pad cijena mliječne čokolade bez dodataka za 6,6%, prirodnog meda za 2,8%, džema za 1,7%, čipsa za 1,5%, šećera za 0,8% i cijena napolitanki za 0,7%.
Povećana je samo cijena majoneze u vrećici za 8,2%, dok su cijene kuhinjske soli, vegete i instant dječje hrane ostale nepromijenjene u rujnu u odnosu na kolovoz.
U rujnu 2023
. u odnosu na kolovoz i skupina
Ribe i riblji proizvodi bilježi
pad cijena
za 1,4% u kojoj je zabilježen pad cijena filea smrznutog oslića za 2,0% i cijena tune bez dodataka u konzervi za 0,9% a cijene sardina u ulju bez dodataka nisu se mijenjale.
Skupina
Ulja i masti bilježi
pad cijena u rujnu u odnosu na kolovoz za
1,2%. U okviru ove skupine snižena je cijena maslaca za 2,4% i cijena suncokretovog ulja za 1,3%, dok je istovremeno cijena stolnog margarina povećana za 3,2%.
Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Skupina
Meso i mesni proizvodi bilježi
pad cijena u rujnu u odnosu na kolovoz za
0,5%. Pad cijena zabilježen je kod cijena hrenovki bez dodataka za 4,1%, šunke u ovitku za 3,1%, posebne salame za 2,8%, junetine s kostima 2,4%, čajne kobasice za 0,7%, svinjskog buta bez kosti za 0,3%, pile za 0,3%. Porasla je cijena paštete za 4,2%, slanine za 1,6%, telećih rebara za 1,5%, mortadele za 1,1% i svinjskih kotleta sa kostima za 0,2%.
2. Udruge za zaštitu potrošača prate kretanje cijena roba i usluga u kunama i u eurima u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja u okviru provedbe projekta „Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj“. Udruge za zaštitu potrošača prate košaricu proizvoda od 45 roba i 10 usluga. Poveznice na internetske stranice udruga na kojima su objavljena mjesečna Izvješća o kretanju maloprodajnih cijena u kunama i u eurima za rujan 2023. su kako slijedi:
3. Web stranica „Kretanje cijena“ potrošačima omogućuje na jednom mjestu informacije o kretanju maloprodajnih cijena osnovnih 78 kategorija proizvoda koji čine osnovnu potrošačku košaricu. Podatke je moguće pretraživati kroz različite filtere, prema trgovcu, prema kategoriji proizvoda te prema filterima: pojeftinilo, poskupilo, na akciji, zadržalo cijenu. Cijene se ažuriraju svakih 15 dana, odnosno 15-tog u mjesecu te zadnji dan u mjesecu i uspoređuju u odnosu na 31. prosinac 2022. za trgovačke lance koji redovito dostavljaju maloprodajne cijene za objavu (KTC, Tommy, Konzum).
Stranica