Pomorski promet igra ključnu ulogu u gospodarstvu EU i jedan je od energetski najučinkovitijih načina prijevoza, on je ujedno i veliki i rastući izvor emisija stakleničkih plinova. U 2018. godini globalne emisije iz brodarskog prometa predstavljale su 1 076 milijuna tona CO
2 i bile su odgovorne za oko 2,9% globalnih emisija uzrokovanih ljudskim aktivnostima. Na razini EU, pomorski promet predstavlja 3 do 4% ukupnih emisija CO
2 u EU, odnosno preko
124 milijuna tona CO2 u 2021. godini.
Od siječnja 2024.,
EU sustav trgovanja emisijama (EU ETS) proširen je kako bi obuhvatio emisije CO
2 iz svih velikih brodova (bruto tonaže 5000 i više) koji ulaze u luke EU, bez obzira na zastavu pod kojom plove.
Sustav pokriva:
- 50% emisija s putovanja koja počinju ili završavaju izvan EU-a;
- 100 % emisija koje nastaju između dvije luke EU i kada se brodovi nalaze unutar luka EU.
EU ETS pokriva emisije CO
2 (ugljikovog dioksida), a od 2026. godine CH
4 (metan) i N
2O (dušikov oksid).
U praksi brodarska društva moraju kupiti i predati emisijske jedinice u okviru sustava EU ETS, za svaku tonu prijavljenih emisija CO
2 (ili ekvivalenta CO
2) obuhvaćenih područjem primjene EU ETS. Uloga je upravljačkih tijela država članica EU osigurati usklađenost primjenom istih pravila kao i za druge sektore obuhvaćene EU ETS.
Kako bi se osiguralo lakše uvođenje obaveza, brodarska društva moraju predati emisijske jedinice samo za dio svojih emisija tijekom početnog razdoblja postupnog uvođenja:
- 2025.: za 40 % njihovih emisija prijavljenih 2024.;
- 2026.: za 70 % njihovih emisija o kojima je izviješteno 2025.;
- od 2027. nadalje: za 100 % emisija o kojima su izvijestili.
Prvi rok za predaju jedinica:
rujan 2025. za emisije koje se prate od 1. siječnja 2024. do 31. prosinca 2024.